Listing 1 - 10 of 51 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deze cd-rom bevat oefenmateriaal voor groep 5, 6, 7 en 8 (3de, 4de, 5de en 6de leerjaar). Per leerjaar zijn zes oefenteksten en drie toetsen opgenomen, met een uitgebreide instructie voor de leerkracht. Er komen verschillende tekstsoorten aan bod en er wordt ingegaan op lees- en oplossingsstrategieën. De teksten maken deel uit van de BLIKSEM-aanpak voor begrijpend lezen, maar zijn bruikbaar op iedere basisschool, ongeacht de methode die gebruikt wordt. BLIKSEM staat voor Begrijpend Lees Instructie Kan Strategisch én Motiverend.
Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education --- 475.26 --- evaluatie --- Lezen --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
Het succesvolle boek Puberbrein binnenstebuiten legt uit hoe het puberbrein werkt, Motivatie binnenstebuiten is het praktische vervolgboek. Want hoe raken jongeren gemotiveerd iets te willen en te bereiken? De een lijkt niets te willen. De ander wil juist van alles tegelijk en kan maar niet kiezen. Jongeren zijn onderling heel verschillend. De vraag wat iemand motiveert is dan ook heel persoonlijk. In Motivatie binnenstebuiten gaan we daarom op zoek naar de code van motivatie, een heel actueel thema in opvoeding en onderwijs. Een heel praktisch boek voor ouders, docenten, stagebegeleiders, leermeesters en managers.
adolescenten --- jeugd --- Developmental psychology --- puberteit --- Social psychology --- Motivatie ; jongeren (12-26 jaar) --- Motivatie ; onderwijs --- motivatie --- KHCA --- jongeren --- Motivatie ; jongeren --- zelfkennis --- coaching --- persoonlijkheidsleer --- leermotivaties --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Deze OVSG-wijzer wil een gids zijn voor goede leesdidactiek. De pedagogische begeleidingsdienst van het OVSG ontwikkelde een leesklaver waarvan de vier blaadjes symbool staan voor de verschillende aspecten die belangrijk zijn bij het leren lezen. De leesklaver staat in bloei. De bloem wijst op leesonderwijs dat tot mooie resultaten leidt. De vier blaadjes van de klaver symboliseren deze essentiële processen: leesbevordering/leesmotivatie; technisch en vloeiend lezen; strategisch lezen; woordenschat. In de vier delen van deze wijzer wordt de vraag gesteld: Wat weten we uit onderzoek? Wat kan inspirerend zijn voor de klaspraktijk? Leesonderwijs is ook een schoolgebeuren. Een vijfde deel nodigt scholen uit om na te denken over hun leesbeleid.
Objectives of teaching --- leesvaardigheden --- leesonderwijs --- voorbereidend lezen --- leesopvoeding --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- lezen --- leerplannen --- 472.3 --- Taal --- Lezen --- 475.26 --- taal --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Schoolwerkplannen; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- Leesbevordering --- Kleuters --- Leesonderwijs --- Kleuter --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Dit handboek helpt leerkrachten van groep 1 tot en met 8 in het basisonderwijs meer zicht en grip te krijgen op de ontwikkeling van het leesbegrip bij kinderen. De auteurs houden een overtuigend pleidooi om – naast het afnemen van methodeonafhankelijke en methodegebonden toetsen – aandacht te besteden aan formatief waarderen en evalueren. Dat wil zeggen dat leerkrachten tijdens de les voortdurend checken of leerlingen goed begrijpen wat ze lezen of beluisteren én dat leerkrachten hun instructie daar direct op afstemmen.
Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- 475.26 --- Luisteren --- Begrijpend lezen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Evaluatie --- leesonderwijs --- begrijpend lezen --- lezen --- Begrijpend luisteren --- Vakdidactiek --- evaluatie --- Lezen --- Contains audio-visual material --- Toetsen --- Toets --- Schrijven --- Spel --- Didactic evaluation --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education
Choose an application
Dit boek gaat over het leren lezen van en luisteren naar complexe teksten. Dit zijn teksten die moeilijk zijn door bijvoorbeeld de structuur, het taalgebruik of de achtergrondkennis die nodig is. Als leerlingen deze teksten - die zo de moeite waard zijn! - begrijpend kunnen lezen, brengen ze hun leesvaardigheid op een hoger niveau.
Begrijpend lezen. --- lezen --- studiemethoden --- leesvaardigheden --- begrijpend lezen --- moedertaalonderwijs --- Didactics of Dutch --- leesopvoeding --- Lezen ; didactiek --- leesonderwijs --- 456.2 --- Leren lezen --- Verdiepend lezen --- Lezen --- Begrijpend lezen --- Vakdidactiek --- 475.26 --- Taal en letterkunde; overige talen --- vakdidactiek --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Het boek en de map bieden leerkrachten inzichten over interactief lees- en schrijfonderwijs en lesideeën om het lees- en schrijfonderwijs in de groepen 4 tot en met 8 interactiever en motiverender te maken. Het is geen methode, maar kan als aanvulling dienen op gebruikte methoden.
schrijfmethodes --- leesmethoden --- leesonderwijs --- schrijfonderwijs --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- Leesbevordering. --- Schrijven. --- 475.2 --- lezen --- schrijven --- schoolboeken --- 475.26 --- basisonderwijs --- Nederland --- Lezen --- Schrijven --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material
Choose an application
Elk kind verdient het om goed te leren lezen. Als je niet geletterd bent, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Uiteraard heb je kennis van de wereld en woordenschat nodig om teksten te begrijpen, maar met kennis en woorden alleen kun je geen tekens van papier aflezen.Dit boek beschrijft op praktische wijze waarom goed technisch leesonderwijs van belang is, hoe het proces van technisch leren lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan kan worden gegeven in de klas.In het Nederlandse onderwijs kan nog veel winst worden behaald door méér leerlingen een goede leesstart te geven. In de groepen 1/2 is aandacht nodig voor mondelinge taalvaardigheid, fonemisch bewustzijn en letterkennis. In groep 3 leren leerlingen 'de code kraken': ze leren om de tekens op papier te vertalen naar woorden en zinnen. Dat proces gaat door in de groepen 4, 5 en 6: het voortgezet technisch lezen. Het is een misvatting om te denken dat het technische leesonderwijs daarmee is afgerond: ook nadat tot en met groep 6 is gewerkt aan (voortgezet) technisch lezen, is in de groepen 7 en 8 onderhoud en herhaling nodig om te voorkomen dat het leesniveau terugzakt. Cruciaal zijn een doorlopende lijn en professionele samenwerking binnen de school.Technisch kunnen lezen is de sleutel tot leesbegripIn dit boek lees je hoe het onderwijs in technisch lezen er in de dagelijkse lessen uit kan zien en hoe binnen de school op professionele wijze kan worden samengewerkt. Hierbij wordt uitgegaan van wat onderzoek ons al jarenlang leert over effectief leesonderwijs. Het is bedoeld voor alle betrokkenen in het basisonderwijs: leerkrachten, intern begeleiders, taal-/leescoördinatoren en schoolleiders.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/technisch-lezen-in-een-doorlopende-lijn-pica
Technisch lezen --- Basisonderwijs --- Leesvaardigheid --- 475.26 --- technisch lezen --- leesvaardigheid --- basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : lezen --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- ontluikende geletterdheid --- leesprocessen --- kleuteronderwijs --- leesvaardigheden --- didactische werkvormen --- leesmethoden --- lager onderwijs --- lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Lager onderwijs --- Leesontwikkeling --- Leerlijnen --- Leerlijn
Choose an application
Zorgt voor efficiëntere tijdsbesteding in de lesWat heeft James Bond met onderwijs te maken?Hoe krijg je een neus voor sterke doelen?Waarom is groeien in leren belangrijker dan presteren?Je werk als leraar is oneindig interessant en vaak oneindig omvangrijk. Enerzijds wil je dat je leerlingen duurzaam leren en zo goed mogelijk je doelen bereiken. Anderzijds wil je de zelfsturende vaardigheden van je leerlingen stimuleren en een goed zicht krijgen op waar ze staan in hun leren. Wat gebeurt er als je die noodzakelijke bouwstenen op unieke wijze vermengt? Dan krijg je De O van onderwijs.De O van onderwijs brengt je via de praktijk tot krachtiger lesgeven en evalueren. Je leert op voorhand na te denken over wat je leerlingen wilt leren en op welke manier je dat zichtbaar maakt en begeleidt. Dit kleurrijke werkboek brengt je dichter bij je leerlingen, leert je kritisch kijken naar feedback- en evaluatievormen en helpt je de doelen effectiever te realiseren.https://www.lannoocampus.be/nl/de-o-van-onderwijs
Lesgeven --- Evalueren --- Evaluatievormen --- Feedback --- 371.39 --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Leraren ; professionalisering --- 371.26 --- Didactic strategies --- Didactics --- Educational sciences --- onderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- Didactiek --- Evaluatie --- Toetsen --- Evalueren. --- Secundair onderwijs --- Didactiek. --- Onderwijs --- Formatieve evaluatie --- Leraar --- Professionalisering --- lesgeven --- evalueren --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijsbegeleiding
Choose an application
Feedback is een zeer effectief middel om leerlingen en studenten beter te leren schrijven. Maar wanneer in het schrijfproces geef je feedback, waar geef je feedback op en hoe formuleer je je feedback? In het boek Maak er geen punt van! bespreken de auteurs deze kwesties en bieden ze docenten van alle onderwijsniveaus houvast bij het geven van effectieve feedback op schrijfproducten.https://www.coutinho.nl/nl/maak-er-geen-punt-van-9789046908242
Feedback --- Communicatieve vaardigheden --- Schriftelijke communicatie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Schriftelijke taalvaardigheid --- Leerproces --- Talentontwikkeling --- Feedback. --- schrijven. --- schrijfvaardigheid --- feedback --- Schrijven --- Onderwijs --- Taalvaardigheid --- Evaluatie --- 371.26 --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- teksten schrijven --- Schrijfvaardigheid --- Schrijfonderwijs --- Didactics of Dutch
Choose an application
Deze werkmap bevat een schat aan werkvormen en materialen die leerkrachten van groep 1 tot 8 kunnen gebruiken om leerlingen te helpen goede begrijpend lezers te worden. De map is het vervolg op het handboek "Lezen...denken...begrijpen!" waarin dezelfde auteurs beschrijven hoe effectief begrijpendleesonderwijs er volgens recent wetenschappelijk onderzoek uitziet. Kern van de werkwijze is dat de kinderen worden gestimuleerd na te denken over de inhoud van teksten. De werkvormen en materialen uit deze map helpen daarbij. De map bestaat uit 3 delen: * Theorie en aanwijzingen voor de praktijk - * Meer dan 60 werkvormen en lessuggesties voor onder-, midden- en bovenbouw - * Bijbehorende werkbladen voor de leerlingen.
Begrijpend lezen --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Tekstbegrip --- Didactische werkvorm --- 475.26 --- Basisonderwijs --- Didactische werkvormen --- Leren leren --- 120099.jpg --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Lezen --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Didactics of Dutch --- lezen --- moedertaalonderwijs --- begrijpend lezen --- moedertaal
Listing 1 - 10 of 51 | << page >> |
Sort by
|